Uroczystość pogrzebu to moment gdzie bliscy i przyjaciele zmarłego mają szansę wyrazić szacunek, oddać hołd i godnie pożegnać zmarłego. Zdarza się jednak, że ktoś nie ma bliskiej rodziny ani znajomych, a czasem po prostu osoby te nie wyrażają chęci ani zainteresowania, aby podjąć się organizacji pochówku. Niezależnie od sytuacji, każdy zasługuje na godne pożegnanie po śmierci i pogrzebanie ciała. Jakie rozwiązania przewidują w takiej sytuacji obowiązujące przepisy? I na kim zatem spoczywa odpowiedzialność organizacji ceremonii?

Kto odpowiada za organizację pogrzebu osoby samotnej?

Ceremonia pogrzebowa osoby samotnej w kwestiach organizacyjnych jak i finansowych jest w gestii gminy, w której dana osoba zmarła. Wtedy to taka ceremonia jest realizowana na koszt samorządu, a obowiązek ten wynika z ustawy o pomocy społecznej. Warto dodać, że organizacji podjąć się może również dom pomocy społecznej, szpital czy inna placówka, w której zmarły przebywał. 

Finansowanie pochówku

Jeśli zmarły miał jakikolwiek majątek to te środki własne pokrywają koszta organizacji ceremonii. Zaś w przypadku ich braku koszta pochówku ponosi samorząd (miasto lub gmina). Warto pamiętać, że pokrycie tych kosztów jest również możliwe z zasiłku pogrzebowego z ZUS czy KRUS o ile takowe prawo do tego świadczenia zmarły posiadał.

Forma uroczystości pogrzebowej

Pochówek organizowany przez gminę czy miasto odbywa się zwykle w bardzo skromnej formie uroczystości. Ciało czy urna z prochami zmarłego spoczywa w grobie zbiorowym bądź indywidualnym zazwyczaj na cmentarzu komunalnym. Jeśli samorząd ma informacje o wyznaniu religijnym zmarłego to ceremonia ta może odbywać się zgodnie z jego wiarą. Ponadto jeśli zmarły nie miał wykupionego miejsca na cmentarzu to gmina zazwyczaj organizuje pochówek w kolumbarium (w przypadku kremacji) bądź w grobie komunalnym.